Szukaj na tym blogu

niedziela, 4 września 2011

PSO - wymagania ogólne

I Kryteria ocen:

1. Z języka polskiego ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia:
- prace klasowe,
- sprawdziany umiejętności językowych i literackich,
- dyktanda,
- testy,
- projekty,
- pracę w grupach,
- kartkówki,
- odpowiedzi ustne,
- recytacje poezji i fragmentów prozy,
- scenki, dramy, prezentacje,
- prace domowe,
- praca na lekcji,
- praca z lekturą,
- prowadzenie zeszytu,
- prowadzenie zeszytu ćwiczeń,
- aktywność, inwencja twórcza ,
- prace dodatkowe, np. albumy, referaty, prezentacje multimedialne.

2. Każdy uczeń może otrzymać dodatkowe oceny za wykonane prace nadobowiązkowe, udział w konkursie przedmiotowym, literackim, poetyckim, recytatorskim, ortograficznym, itp.

3. Prace klasowe, sprawdziany umiejętności językowych i literackich są zapowiadane tydzień przed planowanym terminem.

4. Lektury zapowiadane są z dwutygodniowym wyprzedzeniem, przy czym z ich listą uczeń zostaje zapoznany na początku roku szkolnego. Uczeń zobowiązany jest do przygotowania treści pod kątem podanych wcześniej zagadnień.

5. Bieżące sprawdzanie wiadomości (kartkówki) nie są zapowiadane i obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. 

6. Kartkówki zapowiedziane dotyczą wyłącznie zagadnienia określonego przez nauczyciela – nie obowiązuje limit trzech lekcji. Zapowiadane są co najmniej trzy dni przed  terminem. 

7. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie pisał pracy klasowej lub sprawdzianu, powinien to uczynić w czasie dwóch tygodni od powrotu do szkoły, w innym wypadku otrzyma ocenę niedostateczną. W przypadkach szczególnych (np. długa nieobecność) termin może być dłuższy - warunki należy uzgodnić z nauczycielem.

8. Po dłuższej (przynajmniej tygodniowej) usprawiedliwionej nieobecności w szkole uczeń nie będzie oceniany przez kolejnych pięć dni roboczych, jednakże powinien on w tym czasie uzupełnić zaległości (zeszyt, ćwiczenia).

9. Praca niesamodzielna - plagiat, ściąganie w czasie pracy pisemnej - skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej.

10. Uczeń może poprawić każdą ocenę w ciągu tygodnia od chwili jej otrzymania. Przy poprawianiu ocen z prac pisemnych i odpowiedzi ustnych kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do dziennika, jeśli jest wyższa od poprzedniej.

11. Uczeń, który nie poprawił oceny w wyznaczonym terminie, traci prawo do kolejnych poprawek.

12. Poprawianie ocen odbywa się wyłącznie na zajęciach dodatkowych. 

13. Uczeń otrzymuje dwie oceny: śródroczną i roczną, które nie są średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych. 

14. Na koniec półrocza/roku nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. 

15. Za aktywność oraz pracę podczas lekcji (w zależności od zaangażowania i trudności zadań) uczeń otrzymuje oceny, na które składają się zdobywane systematycznie plusy (sześć plusów – ocena bardzo dobra).

16. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy to prac klasowych, dyktand, sprawdzianów, recytacji, lektur, długoterminowych projektów, itp.).

17. Jeżeli uczeń nie dotrzyma terminu wyznaczonego na oddanie długoterminowej pracy domowej, otrzymuje ocenę niedostateczną.

18. Brak zeszytu, podręcznika, zadania powinien być zgłoszony przed zajęciami. Uczeń otrzymuje minus (3 minusy są równoznaczne z oceną niedostateczną). Brak zeszytu z zadaniem jest równoznaczny z brakiem zadania.

19. Pracą domową jest nie tylko praca pisemna, ale również przeczytanie tekstu kultury lub zapoznanie się z treściami zamieszczonymi na blogu.

20. Uczeń, który opuścił 50% godzin lekcyjnych, nie może być klasyfikowany z przedmiotu.

21. Ocena semestralna/roczna jest ustalana na podstawie co najmniej 8 ocen cząstkowych.


II Zróżnicowanie źródeł informacji o postępach ucznia 

Decydujący wpływ na ocenę końcową ucznia mają:
-          samodzielne prace pisemne (prace klasowe, testy, sprawdziany),
-          odpowiedzi ustne i zaangażowanie w tok lekcji,
-          oryginalność i pomysłowość w prezentowaniu działań twórczych.
Inne czynniki wpływające na ocenę:
-          prace domowe,
-          estetyka zeszytu,
-          estetyka prac,
-          kultura języka ,
-          recytacja.

III Kryteria oceniania wypowiedzi ustnych

Wypowiedzi ustne: ocenie podlega poprawność pod względem merytorycznym i stylistycznym.
  • związek z tematem                 0-1p.          
  • spójność wypowiedzi            0-1p.          
  • poprawność językowa           0-1 p.        
  • bogactwo słownictwa            0-1p.         
  • kompozycja                            0-1p.        
  • bogactwo informacji              0-1p.         
Recytacja prozy i poezji:
  • pamięciowe opanowanie tekstu       0-2p.      
  • zachowanie interpunkcji                  0-1p.      
  • dykcja                                              0-1p.      
  • modulacja i intonacja głosu             0-1p.      
  • interpretacja głosowa tekstu            0-1p.      
Przeliczenie punktów na oceny:
  • 2p. - dopuszczający
  • 3p. - dostateczny
  • 4-5p. - dobry
  • 6p. - bardzo dobry
IV Kryteria oceny prac pisemnych 

Prace pisemne (sprawdziany, testy) oceniane są zgodnie z punktacją:
90% - 100% punktów - bardzo dobry
75% - 89% punktów   - dobry
51% - 74% punktów   - dostateczny
33% - 50% punktów   - dopuszczający
0% - 32% punktów     - niedostateczny

Szczegółowe zasady oceniania dyktand:
  • błąd podstawowy (1 p.)
    • pisownia wyrazów z „ó – u”, „rz. – ż”, „ch –h”,
    • pisownia wielkich liter,
    • pisownia przeczenia „nie” z czasownikami.
  • błąd drugorzędny (0,5 p.)
    • pisownia przeczenia „nie” z innymi częściami mowy
    • pisownia „i, j” po spółgłoskach,
    • pisownia przedrostków,
    • pisownia wyrażeń przyimkowych,
    • pisownia głosek nosowych,
    • użycie łącznika,
  • błędy trzeciorzędne
    • mieszanie głosek dźwięcznych z bezdźwięcznymi.
    • znaki interpunkcyjne,
    • opuszczenie litery,
  • 2 błędy drugorzędne – 1 błąd podstawowy,
  • 3 błędy trzeciorzędne – 1 błąd podstawowy.
Kryteria oceny innych prac pisemnych podawane będą w trakcie roku.

V. Informowanie o ocenach:
  1. Oceny cząstkowe, śródroczne i roczne są jawne.
  2. Na prośbę ucznia lub jego rodzica nauczyciel ocenę uzasadnia.
  3. Formy informowania uczniów:
    • informacja ustna;
    • informacja pisemna – wpis do zeszytu ucznia lub zeszytu przedmiotowego;
    • o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej uczeń informowany jest na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP w przypadku oceny niedostatecznej, a o pozostałych ocenach – na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP.
  4. Formy informowania rodziców:
    • informacja ustna w trakcie rozmów indywidualnych;
    • zapisy w zeszycie ucznia lub w zeszycie przedmiotowym;
    • informacja pisemna – wykaz ocen na spotkaniach z wychowawcą;
    • o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych rocznych rodzice są informowani zgodnie z zapisami w WSO.

Z powyższymi zasadami uczniowie klas: 1b,1c i 2b  zostali zapoznani 2 września.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz